Emaily: Jak a kam je odesílat
#email #development
Proč píšu tento blog post? Abych ulehčil uživatelům používání emailu, hlavně když mají filtry a automaticky je zpracovávají.
Odesílání emailu z více adres
Většinou všechny emaily odesíláme z noreply@app.com
což by nevadilo, když bychom dali uživateli možnost ať si v aplikaci nastaví na jaký email mu mají chodit zásadní akce na jeho účtu (například řešit hesla), kam notifikace (kterých chodí hodně), kam faktury a kam newsletter. To asi neděláte, ještě se k tomu dostanu.
Podstata je, že máme na klienta 1 email a tam posíláme všechno. Pokud vše posíláme z jednoho emailu, děláme mu potíže s psaním pravidel pro třídění příchozích zpráv.
Pojďme mu to tedy zjednodušit. Já používám tyto emaily pro odchozí poštu ve většině svých aplikaci a myslím, že to funguje dobře.
noreply-account@app.com
- Důležité změny na účtu, změna hesla, notifikace přihlášení. Vše, co je důležité dostat do inboxunoreply-notification@app.com
- Pro všechny možné notifikacenoreply-invoice@app.com
- Pro posílání faktur, dá se jednoduše přesměrovat účetní nebo službě, která je platí za Vásnoreply-newsletter@app.com
- Pro newsletter. Pokud si ho chce někdo dát do složky (a koukat do nich jen občas jako to dělám já)
Proč emaily posílám z různých emailů a ne jen suffixu jako noreply+account@app.com
a noreply+newsletter@app.com
je i důvod, že některé emailové služby (jako HEY.com), umožňují dělat jednoduchý screening podle odesílatele a různé from adresy jsou pro ně nejlepší.
Odesílání emailů na různé adresy
V prvním odstavci jsem psal proč posílám emaily z různých adres. Zároveň některé emaily, typicky ty firemní, nemají možnost nastavování filtru a proto je pro uživatele příjemné, když si může nastavit emaily kam mu budou chodit různé typy zpráv.
Já nechávám uživateli nastavit si emaily pro stejné kategorie jako mám při odesílání.
Noreply, ale
Posílání z noreply@app.com
má zásadní nevýhodu. Když má klient problém, nemůže napsat zpět. Já dělám to, že u každého emailu, který odchází automaticky z noreply-*@app.com
dávám ještě Reply-to na support@app.com
a zajistím tak, že zpětnou komunikaci bude někdo řešit.
Závěr
Pokud navrhujete aplikaci, pro vaše uživatele je konzistentní a přehledné posílání emailů velký bonus. Github to má velmi pěkně udělané, bohužel je to výjimka. I velcí hráči jako Booking nebo PayPal v tom mají velký chaos a pravidla pro ně se píšou velmi těžce (protože jsou převážně závislé na fulltext search).
Ondřej Šika
Jsem freelance DevOps konzultant a lektor. Zlepšuji práci vývojářských týmu zaváděním efektivních procesů ve vývoji. Naučím Vás používat prověřené nástroje a technologie, které povedou k rychlejšímu vývoji a bezpečnějšímu provozu vašeho software.